Het Aperto-ensemble

Home / Het Aperto-ensemble
Het Aperto-ensemble is een vrij nieuw ensemble, samengesteld uit vermaarde musici die hun sporen zowel solistisch als in kamermuziek- en orkestverband reeds verdiend hebben. Aperto betekent geopend/open, wat in dit verband wil zeggen dat het ensemble zich ook geregeld buiten de gebaande wegen begeeft en zich niet beperkt tot alleen klassiek repertoire. Daarnaast geeft de naam aan dat het ensemble niet vast zit aan een bepaald aantal leden, maar dat de bezetting per project of concert kan variëren. Het Aperto-ensemble laat haar veelzijdigheid graag horen.

Zo heeft het Aperto-ensemble onder andere een project gedaan met medewerking van top-harpiste Miriam Overlach. In dit programma was veelal repertoire te vinden uit de romantiek en het impressionisme (Cras, Francaix en Bartók) waarin duidelijke volksinvloeden te vinden waren, welke de componist hebben geïnspireerd.

Met het oog op de Bachdag 2018 zal het ensemble voor deze gelegenheid uitgebreid worden met klavecimbel en zang.
De samenstelling van het Aperto-ensemble is dan als volgt:

Aperto-ensemble
Marieke de Bruijn, viool I
Mariëlle Ponsen, viool II
Laura van der Stoep, altviool
Roosmarij Cooiman, cello
Jeroen Rekké, contrabas
Marjolein de Wit, fluit

Gasten
Bas de Vroome, klavecimbel
Maria den Hertog, mezzo-sopraan

Meer informatie over de musici:

Marieke de Bruijn – studeerde cum laude af aan het Sweelinck Conseratorium in Amsterdam en deed haar vervolgstudie aan de University of Wisconsin in de VS. Zij nam deel aan internationale masterclasses en festivals. Als freelance musicus werkte zij in vele Nederlandse orkesten en ensembles, zoals het Koninklijk Concertgebouw-orkest, het Schönberg-ensemble en Amsterdam Sinfoniëtta. Sinds 2002 is zij zich gaan specialiseren in kamermuziek en muziektheater. Ze is concertmeester bij het Promenadeorkest en het Nederlands Theaterorkest, en is geregeld in de studio te vinden voor opnames van filmmuziek en popmuziek. Daarnaast is zij één van de musici van het Amsterdamse muzikantencollectief Splendor. (www.mariekedebruijn.nl)

Mariëlle Ponsen – studeerde tijdens haar gymnasium-opleiding aan de speciale voorbereidingsklas van Qui van Woerdekom aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij vervolgde haar studie aldaar bij Theodora Geraets en behaalde in 1995 haar diploma. Na een vervolgstudie in Tel Aviv aan de Ruben Academy kreeg zij – weer terug in Nederland- een baan als plaatsvervangend aanvoerder tweede violen bij het Nederlands Ballet Orkest. Kamermuziek heeft altijd een prominente rol gespeeld in haar carrière. Zo won zij onder andere tijdens haar studie met haar pianotrio een tournee naar Roemenië. Daarnaast was zij enige tijd gast-concertmeester van de Bilbao Philharmonie in Spanje. Naast haar functies in verschillende top-orkesten volgt zij haar passie in de kamermuziek.

Laura van der Stoep – studeerde viool bij Emmy Verhey en Chris Duindam, en altviool bij Prunella Pacey aan het conservatorium in Utrecht. Zij vervolgde haar studie in de VS aan The International School of Music in San Diego (California). Terug in Nederland behaalde zij haar Master aan het conservatorium in Amsterdam. Laura is momenteel als plaatsvervangend aanvoerder altviolen verbonden aan het Nederlands Philharmonisch Orkest in Amsterdam. Daarnaast is zij regelmatig als gast-aanvoerder werkzaam bij o.a. Het Balletorkest en de Philharmonie Zuid Nederland. Als kamermusicus was zij aan verschillende ensembles verbonden waaronder het Jenufa Kwarte en A(i)rco.

Roosmarij Cooiman – begon haar cello-studie op 6 jarige leeftijd bij Jan Hollinger en vervolgde haar studie aan de conservatoria van Rotterdam, Tilburg en Utrecht alwaar zij haar docentenbevoegdheid en Master behaalde.
Naast haar uitgebreide lespraktijk aan een aantal muziekscholen verleent zij regelmatig haar medewerking aan verschillende concerten en projecten. Roosmarij is aanvoerder van de 1e cellisten bij het Holland Symfonie Orkest. Daarnaast speelt zij in diverse ensembles door heel Nederland en heeft al heel wat cantatediensten gespeeld.

Jeroen Rekké – begon op 9 jarige leeftijd zijn muzikale carrière op cello. Zeven jaar later maakte hij de switch naar contrabas. Na een jaar Highschool in de VS, vervolgde hij zijn studie aan het conservatorium en speelde al snel in verschillende orkesten, waaronder ook als groepsaanvoerder bij het Nationaal Jeugd Orkest. Inmiddels is Jeroen al weer twintig jaar actief als freelance contrabassist in diverse vermaarde orkesten in Nederland, waaronder Het Gelders Orkest, het Brabants Orkest en Nederlands Philharmonisch Orkest. In de afgelopen jaren speelde hij talrijke producties bij Joop van den Ende.

Marjolein de Wit – studeerde vanaf 10 jarige leeftijd bij Raymond Delnoye, destijds solo-fluitist van het R.Ph.O. Eerst privéles, later aan het Brabants Conservatorium in Tilburg. Haar eindexamen (Master), welke zij cum laude afsloot, werd op de radio uitgezonden. Masterclasses en gastlessen volgde zij onder meer bij Emily Beynon en Peter Lukas Graf. Inmiddels heeft Marjolein een uitgebreide carrière als fluitiste. Zij concerteert met grote regelmaat in Nederland maar ook daarbuiten, zowel solistisch als in kamermuziekverband. Regelmatig is zij in diverse muziekprogramma’s op televisie te zien. Daarnaast heeft Marjolein een groot aantal cd-opnames gemaakt, waaronder een aantal solo-cd’s. Momenteel is zij verbonden aan meerdere kamermuziekensembles waaronder het Interludium-ensemble en het Aperto-Ensemble en geeft zij solorecitals i.s.m. onder anderen pianist Jelger Blanken en organist Martin Zonnenberg. Daarnaast heeft Marjolein een uitgebreide lespraktijk en verzorgt zij regelmatig workshops en cursussen voor amateurs en conservatoriumstudenten. (www.marjoleindewit.com)

Bas de Vroome – studeerde orgel en kerkmuziek aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Hierna volgde een Beiaardstudie aan de Hogeschool voor de kunsten in Utrecht.Hij won acht 1e en 2e prijzen bij nationale en internationale orgelconcoursen. Bas is hoofdorganist van de Oude en Nieuwe Kerk in Delft. Als docent is hij sinds 1994 verbonden aan het Rotterdams Conservatorium. Hij doceert hoofdvak orgel en bijvakken didactiek, stagebegeleiding en basso continuo. Bas heeft een groot aantal CD’s op zijn naam staan, met ondermeer het volledige orgelwerk van Hugo Distler.

Maria den Hertog – volgde haar eerste zanglessen bij Margaret Roest. In 1984 begon zij de studie klassieke solozang bij Meinard Kraak aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tijdens deze studie volgde zij masterclasses bij Jard van Nes, John Cage en Robert Holl en zong zij gastrollen in de Franse barokmuziek van Lully en Rameau bij William Christy die haar stem omschreef als “groot lyrisch”. Na het behalen van haar diploma solozang en docerend musicus deed zij vervolgstudies bij Aafje Heynis, Eugenie Dietewich en Maria Acda. Maria heeft een omvangrijk concertrepertoire opgebouwd; zij is een veelgevraagd soliste bij concerten, cantates en passionen. In de winter van 2008 gaf zij haar solo-c.d. uit onder de titel “Bereite Dich” met vooral Frans romantisch- en Duitse Barokliteratuur. Zij is enkele jaren freelancer bij het Groot Omroepkoor geweest en is momenteel als mezzosopraan vaak te beluisteren in solo- en duettenconcerten. (www.mariadenhertog.nl)

Zoveel dagen nog voor Bachdag Amersfoort
  • 00 days
  • 00 hours
  • 00 minutes
  • 00 seconds